Translate

Saturday, January 6, 2024

Harum

Sudah tujuh hari di tahun Masihi 2024, apakah ada sesuatu yang telah kita capai atau adakah sesuatu yang sedang menginspirasikan kita untuk mencapai sesuatu?
         Musim hujan belum reda, walaupun begitu, mesti ada sesuatu yang sedang  kita fokuskan. Tatkala berada di Dressrosa, Bartolomeo bertemu dengan idolanya dan dapat bercakap dengan Zoro, dia cukup terharu dan lidahnya agak kelu untuk menyampaikan isi hati kerana teruja. Mungkin itu akan berlaku tatkala berjumpa dengan orang yang kita kagumi atau dengan seseorang yang baru kita kenal. Esok  pula 8 Januari, bermula Ujian Bertutur Bahasa Melayu dan moga sukses buat anak-anak. Diharapkan anak-anak dapat bertutur dengan lancar walau kali pertama bersua dengan pentaksir. Percayalah bahawa anak-anak dapat melakukannya  dengan terbaik kerana gementar itu tetap ada pada setiap orang,  namun anak-anak telah berlatih sekian lama, Insya- Allah. Ingatlah idola pertama anak-anak, ibu bapa  yang sentiasa mendoakan, mereka guru pertama yang tidak jemu melatih anak-anak bercakap. Malam tadi, adik pun beritahu Umi bahawa dia suka bersembang, itu juga satu latihan sebelum diajar bercakap untuk situasi formal.
           Sumber inspirasi itu ada di sekeliling kita  dan mungkin kita tidak sedar bahawa ada orang di sekitar kita terutamanya ahli keluarga mengidolakan kita. Lakukanlah sesuatu dengan bersungguh-sungguh untuk jadi lebih baik. Apa-apa pun hasilnya tetaplah seharum ros yang sedang berkembang kerana kita telah mencuba sebaik yang mungkin.


             

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...