Translate

Friday, February 7, 2020

Sihat

Dalam buku Mutiara Kata, susunan Adi Alhadi, Anthelme Brillat-Savarin menyatakan bahawa nasib sesebuah negara bergantung pada bagaimana rakyatnya makan.
       Sesiapa pun pasti suka akan makanan. Teringat kata-kata Cikgu Nasir,"Apatah lagi jika makanan itu tidak perlu dibayar." Sudah tentulah Cikgu Karim yang di sisi kami sentiasa bermurah hati untuk belanja kami makan. Moga Allah SWT limpahkan rezeki Cikgu Karim.
Begitu cantiknya Islam, ada halal dan haram. Yang halal begitu banyak untuk dimakan, yang haram pula ada sebab tertentu tidak boleh dimakan terutamanya dari segi kemudaratan kepada pemakannya. Dari segi cara penyediaan sesuatu makanan sehinggalah sewaktu hendak makan dan makan, ada cara dan adabnya. Insya-Allah, makanan yang dimakan dapat memberikan kesihatan yang baik kepada pemakannya. 
     Saat  makan bersama-sama menimbulkan rasa gembira, menimbulkan rasa ceria di samping makan makanan yang baik untuk kesihatan.

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...