Translate

Saturday, October 21, 2017

Biawak

Ceritanya begini. Abang kedua tidak tahu telefon berada di mana-mana sedangkan dua hari ini ialah Hari Telefon bagi mereka.
      Ayah pun mencari dengannya dan kami temui telefon itu di bawah sofa. Bateri telefon sudah habis dan katanya dia sudah cas semalam. Dia mula meragam kerana mahu main telefon.
       Ayah cuba mengalih perhatiannya. Ayah cakap mungkin tikus besar yang bawa sorok telefon dia. Dia cakap mungkin tikus kecil. Ayah cakap tikus besar yang boleh angkat telefon begitu. Ayah cakap dia tidak perlu risau sebab tikus besar sudah lari keluar rumah dan mungkin sudah mati kerana di luar ada kucing besar menanti.
       Akhirnya dia ke ruang tamu dan dia kembali ke dapur.
     "Mungkin biawak besar semalam masuk ke rumah bawa sorok telefon dia di bawah sofa," katanya merujuk kepada biawak besar yang dilihatnya di belakang rumah dengan ayah.
       Ya, ceritanya sudah jadi lain. Sekurang-kurangnya dia tidak lagi merengek sebab telefonnya habis bateri. Ceritanya sudah mirip lagu Bangau Oh Bangau. Salah siapa?

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...