Translate

Sunday, July 28, 2024

Moga

Sabtu, cuti yang tak bekerja, nak balik kampung, kenderaan pun tak banyak sangat, bukan cuti sekolah.
             Singgah makan kejap sebelum bergerak, orang pun tak banyak lagi. Sampai di rumah Atuk dan Opah, Opah muncul dari belakang rumah. Nampaknya pokok anggur di dalam pasu di tepi garaj kereta masih menjalar. Tiga empat hari lepas lipan gigit kaki Atuk, Alhamdulillah Atuk nampak semakin baik. Hampir Zuhur, Tok Lang muncul, Opah suruh ambil buah cempedak. Antara peribahasa Melayu yang jarang kita dengar ialah tanam cempedak tumbuh nangka. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, maksudnya ialah apa yang diperoleh lebih daripada apa yang diharapkan. Duduk sekejap borak-borak, Tok Lang pun balik bawa buah cempedak. Pagi tadi, awal sudah bau cempedak goreng, Atuk bancuh kopi Kulim. Sebelum tengah hari, Baba dan Mami sampai. Baba hilang agak lama, kemudian masuk rumah bawa air kelapa muda.  Hampir tengah hari, Achik bergegas ke dapur, tekaannya betul, Opah masak sup.
          Cuti semestinya untuk lakukan apa-apa yang boleh buat kita gembira atau orang lain gembira. Cuti masa yang terbaik untuk melakukan sesuatu bersama dengan keluarga atau orang yang kita sayang setelah seminggu penat bekerja. Moga kita kembali ke tempat kerja dengan lebih segar dan ceria serta bertambah semangat, Insya-Allah.


          
           
        
          
           
         

No comments:

Mahu Pilih

Setelah 55 tahun, akhirnya Nottingham Forest dapat menewaskan Liverpool di Anfield, memecahkan satu rekod yang cukup lama, itu yang Ayah den...