Translate

Monday, September 14, 2020

Donah

Sesiapa pun tak tahu bila Donah beranak.
   Semalam, Donah serba tak kena, macam kucing mahu beranak. Umi bawa Along dan Angah ke ujian penggredan tae kwan do. Ayah dengan Achik dan Adik di rumah. Pintu dibuka, Donah pun masuk. Ayah bawanya ke luar dan tutup pintu, Donah masuk ikut tingkap. Sebelum itu, Donah panjat dan masuk ke dalam mesin basuh sewaktu Ayah masukkan pakaian ke dalam mesin basuh. Ayah sengaja melonggokkan kain ke atasnya, Ayah ingat Donah akan keluar. Apabila Ayah angkat pakaian, Ayah tengok Donah duduk dengan muka tidak bersalah di dalam mesin basuh. Malam, Donah mencakar-cakar tingkap mahu masuk ke dalam rumah. Entah sampai pukul berapa kelakuannya begitu. Sebelum tidur, Along beritahu ada bunyi anak kucing, dah dicari tetapi tidak ada.
     Pagi, pintu dibuka, Donah meluru masuk, terus ke dalam bilik. Akhirnya terbongkar, anak-anak Donah tersorok di belakang laci pakaian Achik. Entah macam mana dia bawa anak-anaknya ke situ. 

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...