Translate

Thursday, December 28, 2023

Ucap

Ucapan 'terima kasih' perlu ringan di mulut kerana itu salah satu tanda syukur kita pada setiap waktu.
         Sedar atau tak sedar, setiap hari kita terlalu banyak dibantu dalam melalui kehidupan seharian yang terlaelu banyak ceritanya.  Kerja-kAqwerja yang dijalankan oleh setiap watak dalam kehidupan menyebabkan kita amat beruntung tanpa melakukan semua perkara. Sebutir nasi yang kita suap ke mulut dikerjakan dengan susah payah oleh pak tani ke bendang bebulan-bulan lamanya. Dengan izin Allah SWT, sampai ke rumah kita, masuk ke mulut setiap kali waktu makan tanpa kita merasai kelelahan mereka. Setitis minyak mlasak yang kita guna di rumah, dituang ke dalam kuali ialah titisan-titisan  peluh para  peneroka yang  berada di ladang sawit mengait buah kelapa sawit, terpaksa membuang terlebih dahulu pelepah yang berduri sebelum setandan kelapa sawit dijatuhkan ke tanah. Membesarnya kita  dan menjadi seperti hari ini begitu memeritkan, setiap titis keringat, setiap patah kata, sentiasa dicurahkan ayah dan ibu untuk memanusiakan kita, supaya kita menjadi yang terbaik, supaya kita mengamalkan yang baik-baik dalam kehidupan.
         Berterima kasihlah kepada yang ada0 di depan mata kita, yang sentiasa  ada di hati kita, yangf sentiasa ada di sekeliling kita, hatta walau yang jauh, titipkan doa supaya sihat sejahtera serta dirahmati Allah SWT sentiasa kerana senangnya kita hari ini adalah dengan pertolongan dan kelelahan orang lain.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...