Translate

Tuesday, December 26, 2023

Tonik

Lakukanlah sesuatu yang menggembirakan diri kita selagi mana sesuatu itu memberikan kebaikan kepada kita atau orang di sekeliling kita.
          Bangkit pagi walaupun hujan masih tak berhenti, tentu ada suatu yang boleh memberikan kita atau orang lain kegembiraan. Kegembiraan itu satu kekuatan  untuk kita meneruskan satu hari  lagi yang penuh bermakna dalam hidup kita. Walau di luar mendung, tentu ada sesuatu yang boleh menyinarkan  hati kita.  Pastinya ada sesuatu yang cukup menggembirakan kita saat melakukan sesuatu, biar pun terlalu kecil atau terlalu biasa di mata orang lain.  Doakan orang yang kita sayang, doakan kesenangan orang yang kita nampak di sepanjang perjalanan ke tempat kerja, doakan kesenangan orang yang berhutang dengan kita,  belanja anak-anak balik dari tempat kerja, dengar celotehan anak-anak sebelum tidur, memberi makan kepada binatang, menikmati kopi melihat hujan turun, membaca sepuluh minit untuk ambil tahu pasal isu semasa atau tambah ilmu baharu, itu antaranya.
            Menggembirakan diri sendiri dan berkongsi kegembiraan tak boleh lari dalam menjalani kehidupan seharian. Kegembiraan kita dan menggembirakan orang lain boleh menjadi 'tonik' atau boleh memotivasikan diri supaya kita menjadi lebih baik daripada hari semalam dan esok menjadi lebih baik daripada hari ini, Insya-Allah.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...