Translate

Sunday, December 24, 2023

Ada

Menjadi kuat impian semua orang kerana hidup memerlukan kekuatan batin dan zahir.
         Mengejar impian memerlukan kekuatan. Mental dan fizikal perlu bersedia kerana latihan keras diperlukan dalam proses menjadi lebih kuat.  Apa-apa saja yang kita kejar atau impi akan ada kepayahannya. Semakin tinggi yang diimpi, semakin tinggilah tahap kesukarannya. Latihan demi latihan, pengalaman demi pengalaman harus diharungi, kadang-kadang banyak pahit daripada manisnya. Berparut itu biasa, di luar dan di dalam akan meninggalkan parut, itulah yang akan lebih menguatkan kita selagi mana kita tak putus asa dalam perjuangan. Tersalah langkah, tersilap memilih, terburu-terburu, salah petunjuk, semuanya akan mengajar kita supaya tak terjun ke dalam lubang yang sama dua kali atau berkali-kali. Kadang-kadang kita rasa sendiri dan kadang-kadang dikelilingi riuh tetaplah dihimpit sunyi,  bermacam-macam yang akan kita lalui.
          Setiap saat Allah SWT ada untuk kita. Segala kekuatan ialah milik-Nya dan segala ujian daripada-Nya tak lain tak bukan untuk menjadikan kita lebih kuat. Parang tak akan tajam kalau tak diasah, permata tak akan bersinar kalau tak dicanai, begitulah juga kita.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...