Translate

Thursday, July 13, 2023

Ukhuwah

Selagi wisel penamat belum ditiup, selagi itu semangat mesti dan terus menyala.
           Kejar mengejar berlangsung hampir sepanjang masa, begitu juga dengan pungutan mata. Yang bermain berkobar-kobar, yang menyaksikan berdebar-debar. Sorakan demi sorakan disusuli laungan semangat, bermandi peluh yang sedang berjuang. Bola dilantunkan berkali-kali, dibaling, dilontar, diacah-acah, dirampas dan ditepis tanpa henti, itulah antara yang berlaku setiap kali pertembungan antara pasukan.  Bertemu buku dengan ruas, bertambahlah sengit perlawanan dan setiap saat menjadi genting bagi setiap yang ada di gelanggang, begitu juga yang di luar gelanggang. Emosi dan akal saling bertembung dan berselisih, siapakah yang akan berjaya menguasainya?
        Segenting mana pun pertembungan atau situasi, akhirnya ukhuwah akan tetap terus menyala dan bersinar di dalam gelanggang dan di luar gelanggang. Kemenangan tetap diburu dan terjalinnya ukhuwah itu pun sudah satu kemenangan besar untuk kita semua, Alhamdulillah.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...