Translate

Sunday, June 2, 2019

Enam

Li tersedar. Sudah pukul 6 pagi. Lepas sahur tadi, dia terlelap di sofa.
       Selepas solat subuh, Li membuka pintu. Mengiau-ngiau ibu kucing minta makanan. Li menyarung selipar merahnya. Warna kegemarannya. Dia mendongak ke atas. Terpampang nombor 6, nombor rumahnya. Seekor cicak pantas berlari menyorok. Li melangkah, berhenti. Li mengira anak kucing di dalam kotak. "Eh, ada lima! Mana lagi seekor?" Li berpusing, memandang ke kiri dan ke kanan. Difokuskan pendengaran. Sayup kedengaran. Dia melangkah dua tiga tapak dan berhenti. Duduk mencangkung. Dia mengangkat anak kucing yang tidak lepas naik dari longkang. "Kalau boleh jalan sama-sama, kenapa jalan seorang?" Li bertanya kepada anak kucing. Diletakkan anak kucing ke bawah dan anak kucing itu menggesel-gesel pada kakinya seperti berterima kasih.
      Li duduk di atas kerusi kayu. Teringat dia akan satu peribahasa Afrika, " If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together." Li bangun semula. Li melangkah masuk ke dalam rumah. Dari belakang, jelas nombor 6 pada jersi merah yang dipakainya.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...