Translate

Wednesday, May 16, 2018

Sejarah

Minggu ini dalam sejarah, banyak perkara yang berlaku.
        Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail diperkenan oleh Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk menjadi Menteri Besar Pahang yang ke-14 ( 29 Syaaban 1439H, Selasa, Ismaweb.net).
         Selain itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, 71, dibebaskan serta-merta setelah rayuan pengampunan penuhnya yang diputuskan Lembaga Pengampunan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V (30 Syaaban 1439H, Rabu, Ismaweb.net).
        Yang ditunggu semua telah pun tiba, iaitu tiada sebarang cas (sifar)  Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan dikenakan kepada rakyat Malaysia, berkuat kuasa mulai 1 Jun ini (30 Syaaban 1439H, Rabu, Ismaweb.net).
         Semalam, Hari Guru dan hari ini pula 1 Ramadan 1439H. Sila letak jauh-jauh ataupun bersihkan meja kerja daripada botol atau makanan, maklumlah hari pertama. Takut terlupa dan elakkan buat-buat lupa. Selamat berpuasa dan berbuka pada waktunya.

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...