Translate

Friday, October 27, 2023

Yang Manakah Kita?

Ada musuh yang sudah nyata, tapi kita pun tak nampak dia dengan mata kepala kita. Ada musuh yang sudah nyata dan memang kita nampak dengan mata kepala. 
         Musuh nyata memang bahaya, apatah lagi musuh dalam diam. Banyak peribahasa Melayu tentang musuh. Antara yang paling terkenal ialah musuh dalam selimut yang bermaksud musuh yang sangat dekat atau ada dalam lingkungan sendiri menurut Kamus Dewan Edisi Keempat. Dalam kamus yang sama, gunting dalam lipatan bermakna membinasakan sahabat , (bangsa dll) sendiri.  Apabila satu-satu isu timbul atau ada peristiwa yang berlalu dan masih berlaku, banyak yang menunjukkan rupa yang sebenar, memusuhi kebenaran atau menjadi musuh kepada kebenaran. Musuh kepada kebenaran tak harus dibiarkan apatah lagi apabila kita mempunyai kuasa untuk mencegahnya. 
          Kita tak seharusnya pejam mata atau buat tak tahu, kerana musuh itu boleh jadi sememangnya musuh dan  musuh boleh juga jadi kawan untuk memusnahkan kebenaran dalam diam. Yang paling malang, banyak tamadun yang runtuh oleh sebab bersekongkol dengan musuh, tak kiralah yang di luar ataupun yang di dalam, itu terakam dalam sejarah. Yang manakah kita?

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...