Translate

Sunday, March 12, 2023

Sentosa

Duduk mengopi, sentosa rasanya. Perkara yang  lepas datang menyapa, maka bermulalah imbas kembali.
           Alhamdulillah, sentosa membolehkan kita bebas ke mana-mana tanpa sebarang ancaman. Seperti air dalam talam, begitulah peribahasa Melayu yang bermaksud dalam keadaan sentosa. Sewaktu Rasulullah SAW berdakwah ke Taif, begitu tinggi kesabaran Baginda. Begitulah antara penerangan Ustaz sewaktu perjalanan ke Taif. Tidak sama keadaan dulu dan sekarang. Lawatan ke sini, rombongan ziarah dibawa menikmati makan tengah hari. Ya, nasi Arab, itulah hidangan. Semua duduk bersila, teringat sewaktu menikmati moreh waktu kanak-kanak. Plastik lutsinar dibentang, juadah dihidang, selera sejak awal berasak-asak bertandang. Hidangan di dalam talam, tidak ingat langsung kali terakhir menikmati makanan di dalam talam bersama-sama. Alhamdulillah, semuanya berselera!
           Kesentosaan itu tanggungjawab bersama-sama. Sentosa itu akan lahir, membiak dan membesar hasil daripada kecaknaan kita semua. Sikap ambil peduli setiap orang daripada kita dengan mementingkan keselamatan dalam sebarang isu akan menyumbang kepada kesejahteraan negara. Itulah kewajiban kita!


No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...