Translate

Saturday, May 6, 2017

Mengkudu

Sebelum ini ayah akan memangkas dahan-dahan pokok mengkudu yang tumbuh di depan bilik.
   Kemudian, ayah membiarkannya merimbun dan memangkas serta memotong ranting-rantingnya supaya pokoknya tidak terlalu besar. Dapat juga berlindung daripada matahari petang.
    Ayah terjumpa peribahasa tentang mengkudu dalam Kamus Dewan Edisi Keempat. Mata orang dulu-dulu cukup tajam dalam memerhatikan alam.
     Peribahasa 'seperti batang mengkudu,  dahulu buah daripada bunga'  bermaksud menganggap sudah menguasai atau memiliki sesuatu barang atau perkara yang belum tentu dikuasai atau diperoleh.
     Petang tadi, ayah mengajar anak-anak bergayut pada dahan mengkudu. Angah dan adik ayah kena  angkat untuk memegang dahan. Adik dipegang  ayah sambil dia memegang dahan. Abang melompat lantas memegang dahan untuk bergayut.
     Emak sampai di rumah, abang menunjukkan kemahirannya melompat dan bergayut pada dahan. Dua tiga kali melompat dan bergayut, akhirnya dahan patah. Ayah cakap, along semakin berat.

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...