Translate

Sunday, February 25, 2018

Risiko

Di taman permainan sebenarnya bagus untuk orang tua seperti kita. Mungkin ada yang tidak mahu meneruskan bacaan kerana merasa dirinya muda.😜 Gurau sahaja, jangan ambil hati.
     Perhatikan anak-anak kecil, mereka meneroka segala yang ada di taman permainan. Jarang sekali mereka katakan 'tidak' untuk mencuba sesuatu yang baharu. Mereka memerhati seketika kawan- kawan yang lain melakukannya dan seterusnya, mengambil tindakan melakukannya. Walaupun kita yang dewasa tahu ada permainan yang belum sesuai dan belum sampai masanya disebabkan fizikal mereka, mereka tetap mencuba. Akhirnya, achik tetap berjaya sebab ayah mengangkatnya dan dia mengalihkannya jari-jemarinya dari satu palang  besi ke palang besi yang lain.
    Kata Jackson dalam buku Mutiara Kata Pencetus Minda (Zaiton Afidza B.A. (Hons), "Orang yang takut menghadapi risiko ialah orang yang mengalah sebelum mencuba kemampuannya, menyerah sebelum berjuang."

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...