Translate

Tuesday, November 14, 2017

Hidup

Apa khabar agaknya Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekiu dan Hang Lekir?
      Adakah nama mereka berlima masih meniti di bibir-bibir kita atau di bibir-bibir anak kita? Masih adakah walau secebis semangat mereka dalam diri kita? Adakah mereka berlima masih 'hidup' dalam diri kita semua?
      Anak-anak kita seharusnya mengenal mereka kerana mereka ialah kita. Kita ialah mereka. Antara peribahasa tentang pahlawan  ialah  bagai kucing main daun membawa maksud perihal kehebatan rupa dll seseorang (pahlawan)(Kamus Dewan Edisi Keempat).
Kita seharusnya mengingati mereka berlima kerana kita tidak mahu menjadi bangsa yang merdeka tanpa jiwa.                                                                                                 Mungkinkah anak-anak kita akan mengenali Hang Tuah dalam 'Mobile Legends' ? Adakah watak Hang Tuah telah dihidupkan dalam 'Mobile Legends' ? Ayah belum sempat mendapatkan berita terkini tentangnya dan ayah pun tidak bermain lagi permainan itu.

    

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...