Skip to main content

Tagal

Ayah suka meratah ikan. Tambah-tambah kalau ikan pelalin baru keluar dari kuali.
    Kadang-kadang kalau pergi KFC pun  ayah mencari burger ikan. Disebabkan ikan,  ayah dan umi pernah mendukung along dan seterusnya berjalan kaki merentas hutan di Kenyir untuk bermain dengan kelah.
    Jika ke Kota Kinabalu, bolehlah terus ke "Tagal" Sg. Moroli, Kampung Luanti Baru, Ranau untuk bermain dengan ikan. Perjalanannya hampir tiga jam dari Kota Kinabalu.
     Kami pun tidak pasti nama ikan yang berkerumun pada kaki di dalam air. Abang pula berada di darat kerana lari tidak mahu masuk ke dalam air.

Comments

Popular posts from this blog

Haji

Alhamdulillah, pak cik Hafiz sudah balik menunaikan haji.
      Banyak kenangan ayah bersama dengan pak cik Hafiz. Pak cik Hafiz antara orang terawal yang ayah jumpa sewaktu mula bertugas. Banyak juga kenangan dengan pak cik Hafiz sewaktu bertugas pada waktu malam. Banyak kenangan yang terungkit apabila kami bertemu dan sebahagiannya cerita tentang perkara yang akan berlaku selepas pukul 12 malam.
      Bertugas waktu malam bukanlah bermakna kami 'Batman and Robin'.

Syukur

Warna-warni di Aidilfitri bukan sahaja dari segi berpakaian tetapi angpau juga berwarna-warni.
     Dulu-dulu, zaman ayah kecil, duit raya yang banyak diberi sepuluh sen atau dua puluh sen. Ada masa tak dapat pun. Kadang-kadang ada 50 sen dan jarang-jarang duit seringgit. Dapat  lima puluh sen pun sudah heboh dekat budak-budak lain.
      Macam yang pernah diberitahu ayah, opah dan atuk dah pesan siap-siap. Pergi beraya bukan tujuan utama untuk dapat duit raya. Tak dapat jangan mengata. Dapat sikit pun patut bersyukur. Pergi beraya untuk bermaaf-maafan kerana mungkin kadang-kadang kita pernah mengata orang tanpa kita sedar.
         Satu kampung kami pusing dan kadang-kadang atuk datang naik motor cari  kami kerana lambat sangat balik.

Mendikai

Siapakah yang tidak mahu berat badan berkurangan? Cara ini ayah jumpa dalam vitdaily.com yang merujuk 'medical news today'.
       Menurut vitdaily.com, buah ini jika dimakan dalam kuanti berkala, buah ini boleh menjadi pengganti makanan harian kerana tidak berminyak dan tiada mengandungi kolestrol. Buah ini juga dapat mengurangkan kesakitan otot dan meningkatkan masa pemulihan selepas latihan atlet.
       Ada yang memanggilnya mendelikai. Ada yang menyebutnya mendikai. Ada yang menggelarnya semangka. Banyak juga yang mengenalinya dengan nama timun cina. Anak-anak mungkin ada yang panggil temikai. Kebiasaannya disebut tembikai.
     Untuk anak-anak ayah juga bagus bagi membantu penghadaman. Dalam masa yang sama, pastikan tembikai untuk mereka sama besar kerana mereka cukup berkira dengan saiz kerana jika tidak sama saiz, itu satu masalah besar bagi mereka.