Translate

Friday, June 2, 2017

Langit

Malam tadi ayah tengok dokumentari 'Home' di Astro. Ceritanya tentang sebuah keluarga yang tinggal di Tasik Inle, Myanmar.
        Mereka tinggal di sebuah rumah buluh beratapkan daun seperti daun nipah di dalam kawasan tasik. Salah satu bilik telah dimasuki air. Sampan pengangkutan utama mereka. Dia tinggal di rumah mentuanya bersama isteri serta dua orang anaknya. Sembilan orang tinggal di rumah itu.
        Mereka menanam tomato di sekitar tasik dan menjualnya di pasar. Sewaktu dokumentari ditayangkan, mereka  hanya mampu membeli dua batang buluh hasil daripada jualan tomato untuk membaiki rumah kerana harga tomato tidak begitu baik. Mereka benar-benar bekerja keras.
         Ada masanya, isteri serta anak kecil mengayuh perahu ke kampung sekitar tasik untuk menemui kawan serta mengecas bateri kerana tiada sumber elektrik. Dia singgah di rumah kayu untuk berjumpa rakannya.
        Si suami cukup suka dengan pemandangan tasik dan pada musim tertentu sang camar berterbangan.  Antara impian mereka adalah memiliki rumah kayu bagi menggantikan rumah buluh.
           Kata Soekarno,"Gantungkan cita-citamu setinggi langit! Bermimpilah setinggi langit! Jika engkau jatuh, engkau akan jatuh di antara bintang-bintang!"

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...