Translate

Tuesday, May 30, 2017

Lanchang

Maksud lancang (1) dalam Kamus Dewan Edisi Keempat ialah kapal layar yang laju (1).
        Ayah ke pekan Lanchang bersama dengan angah setelah dua tiga kali dia berdiri dalam hujan rintik-rintik mahu mengikuti ayah. Akhirnya ayah mengalah kerana sebelumnya ayah tidak mahu sesiapa mengikuti ayah kerana hujan mulai turun.
          Bagi ayah, pekan Lanchang tidak banyak berubah. Keunikan yang harus dipelihara dan dipulihara ialah deretan kedai kayu yang menempatkan beberapa buah kedai. Walaupun bangunannya tidak seunik Kampung Morten di tepi Sungai Melaka, sekurang-kurangnya inilah yang menjadi tarikan pengunjung untuk berhenti sebelum ke Kuala Gandah jika melalui jalan lama untuk ke Temerloh dan Kuala Lumpur.
         Jika di Kuantan kita boleh ke Sungai Lembing untuk melihat deretan kedai kayu lama, jika ke Temerloh, kita boleh singgah di pekan Lanchang untuk mendapat sedikit kenangan jika deretan kedai kayu lama ini masih dikekalkan. Jika musim buah pula, pekan ini semakin meriah.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...