Skip to main content

Cermin

Adik cukup bertenaga malam ini. Walaupun along sudah tidur, adik pula 'khusyuk' melukis. "Pandai adik lukis," kata angah.
       Dia meninggalkan kertas dan 'marker pen' mengekori ayah ke ruang tamu. Dia melihat cermin dan menjelirkan lidah. Ada sisa-sisa biskut yang melekat pada lidahnya. Dia terus mengunyah di hadapan cermin.
       Ayah pula cukup gemar mendengar lagu Di Balik Cermin Mimpi, nyanyian M. Nasir.
         
                         Di balik cermin mimpi
                         Aku melihat engkau
                          Di dalam engkau
                          Aku melihat aku
                Ternyata kita adalah sama
       Di arena mimpi yang penuh bermakna

       Adik datang menunjukkan tapak tangannya yang merah dan menyuruh ayah meniup, kononnya dia sakit. Nampaknya, belum boleh bermimpi.
         

Comments

Popular posts from this blog

Mendikai

Siapakah yang tidak mahu berat badan berkurangan? Cara ini ayah jumpa dalam vitdaily.com yang merujuk 'medical news today'.
       Menurut vitdaily.com, buah ini jika dimakan dalam kuanti berkala, buah ini boleh menjadi pengganti makanan harian kerana tidak berminyak dan tiada mengandungi kolestrol. Buah ini juga dapat mengurangkan kesakitan otot dan meningkatkan masa pemulihan selepas latihan atlet.
       Ada yang memanggilnya mendelikai. Ada yang menyebutnya mendikai. Ada yang menggelarnya semangka. Banyak juga yang mengenalinya dengan nama timun cina. Anak-anak mungkin ada yang panggil temikai. Kebiasaannya disebut tembikai.
     Untuk anak-anak ayah juga bagus bagi membantu penghadaman. Dalam masa yang sama, pastikan tembikai untuk mereka sama besar kerana mereka cukup berkira dengan saiz kerana jika tidak sama saiz, itu satu masalah besar bagi mereka.

Syukur

Alhamdulillah. Bersyukur kerana pagi ini disambut kokokan sahut-menyahut. 
     Kita diuji musim tengkujuh dan Banda Aceh diuji  gempa bumi tanggal tujuh Disember. Pagi ini cerah dan semalam petang yang basah.  Adik sedar awal pagi ini kerana kebasahan.
    Adik tidur semula setelah ayah menjirusnya dengan air sejuk dan ayam bapak masih tidak jemu berkokok.

Tinggal

Waktu pagi, apabila hendak cepat, akan ada barang yang tertinggal. Jika ayah baru keluar simpang, ayah akan patah balik.
    Selipar, kasut sekolah, beg sekolah dan telefon pintar antara barang yang ayah selalu tertinggal.
    Pernah dua tiga ayah terlajak terus ke sekolah abang  dan terlupa menghantar angah. Sampai di sekolah, angah terpinga-pinga dan ayah pun sepertinya juga.
     Nampaknya ayah perlu lebih fokus pada waktu pagi dan semestinya kena bangun lebih awal.