Translate

Sunday, November 13, 2016

Nyenyak

Semalam angah kata, "Memang banyak haiwan."
     Hampir pukul dua sampai di rumah hari ini, ayah membuka pintu pagar lalu memandu masuk kereta. Mata ayah memandang ke arah pintu pagar besi. Ya, ada 'tetamu' menanti kami. Ayah menunjuk kepada emak. Angah  dan abang  ke hadapan.
      Hari ini ada seekor haiwan yang tidak dijangka kedatangan. Kebiasaannya, kami disambut kucing-kucing jiran sebelah. Seekor anak sawa batik nyenyak tidur di atas palang besi pintu. Langsung tidak bergerak dan kami terus memerhatikannya.
      Peribahasa Melayu ada menyatakan ular menyusur akar tiada akan hilang bisanya. Maksudnya orang besar dan mulia itu, tidak hilang martabatnya jika dia merendahkan diri sekalipun. Ular sawa batik ini tidak berbisa tetapi ular tidak boleh dijangka  menurut cerita penangkap ular dalam Majalah 3.
        Emak menelefon Angkatan Pertahanan Awam Kuantan. Nombor telefonnya ialah  09-517 1991.Terima kasih kepada Tuan Syam dan Tuan Zul yang datang menangkap 'tetamu' yang sering muncul pada musim hujan dan panas tidak menentu ini.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...