Translate

Tuesday, November 1, 2016

89

Gigi baharu abang baru tumbuh. Tumbuh di hadapan bahagian bawah di belakang gigi susu.
    Angah secara sukarela menawarkan dirinya untuk berjumpa dengan doktor. Maka, semalam, berangkatlah kami ke klinik gigi di UTC Kuantan.
     Adik mengantuk. Dia menangis. Satu klinik dipenuhi tangisannya dan emak memujuk dengan mendukung adik ke tempat lain. Setelah nombor 89 dipanggil, ayah membawa masuk mereka berdua.
     Angah dahulu menghadap doktor.  "Tadi makan ayam ke? Ni ada ayam dalam lubang gigi," tanya doktor yang sebelum itu bertanya tentang sekolahnya. Ada empat lubang dan yang ditampal hanya satu gigi angah terlebih dahulu.
     Selesai angah, giliran abang pula. Gigi abang masih kuat dan belum longgar sepenuhnya. Jadi, terpaksa dicucuk terlebih dahulu. Sebelum itu, doktor juga berbual dengannya.
     Alhamdulillah, segalanya berakhir dengan baik. Sewaktu singgah di Taman Teruntum, angah tidak mahu makan ayam kerana katanya doktor tidak membenarkan makan ayam dan mungkin dia faham lain sewaktu berbual dengan doktor.
     Kedua-duanya berlari ke taman permainan dalam hujan renyai-renyai.

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...