Translate

Friday, October 7, 2016

Sabtu

Hari ini hari Sabtu. Hari ini Hari Sukan Negara. Pagi-pagi lagi emak sudah bergerak mengiringi para pelajar ke Melaka. Pagi ini juga ayah ada program solat hajat, majlis Titian Siswa dan ayah akan mengiringi para pelajar untuk membuat pementasan teater di Taman Budaya, Jalan Teluk Sisek menghala ke Teluk Cempedak.
    Adik menangis pagi ini tercegat di hadapan pintu bilik air. Lampu bilik air menyala dan pintu bertutup. Dia menyangka bahawa emak di dalam bilik air. Dia tidak tahu emak sudah keluar awal pagi.
     Ayah menghantarnya ke rumah pengasuh yang juga dipanggilnya 'umi'. Pagi tadi juga dia menyebut 'umi' diselangi tangis. Selalunya emak dipanggilnya 'ayah'. Emak tidak ada di rumah baru mahu dipanggilnya 'umi'.
Along dan angah dihantar ayah ke rumah wan dan atuk. Jikalau ke rumah atuk dan wan, adik suka sangat main tangga dan tidak hairanlah dahinya berparut kerana jatuh tangga.
    Sampai di tempat kerja, kereta kawan ayah, Encik S pancit tanpa disedarinya. Sewaktu di dewan pula, ayah membuka telefon pintar dan emak pula menyatakan bahawa tayar bas yang dinaiki pancit sebelum sampai Muadzam. Alhamdulillah, semuanya selamat.
     Emak sudah sampai Melaka,  ayah bersama dengan pelajar-pelajar kelab teater sudah di pentas utama Taman Budaya. Pementasan bermula pukul 2 petang.

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...