Translate

Thursday, October 27, 2016

Biasakan

Menghasilkan robot dengan mencantum-cantumkan blok yang kecil merupakan keseronokan bagi abang. Itulah kepercayaannya. Sebab itulah apabila ke kedai, permainan itu menjadi pilihannya.
     Kepercayaan ayah pula berbeza. Ayah kurang berseronok dengan permainan seperti itu. Ayah terpaksa mencantumkan blok-blok kecil yang banyak dan biasanya ayah tidak cuba untuk memahami panduan mencantumkan blok-blok kecil itu  menjadi robot atau sebaliknya.
     Abang berkongsi kepercayaan dan keseronokan yang sama dengan emak dalam membina blok-blok kecil ini  menjadi robot. Mengikut kursus NLP yang ayah sertai, kepercayaan inilah yang akan menentukan tindakan kita.
    Kepercayaan kita tidak semestinya betul dan tidak semestinya salah. Sebab itu kata bijaksana, biasakan yang betul dan betulkan yang biasa. Kita perlu membiasakan membuat perkara yang betul dan membetulkan kepercayaan yang salah atau membuang kebiasaan yang telah menjadi rutin dalam hidup seharian kita.
     Berita baiknya, kepercayaan boleh diubah dan kepercayaan yang salah boleh dibuang dan perlu dibuang. Kita boleh membina atau memasukkan kepercayaan baru untuk jadi lebih baik dari semalam.
     Percaya atau tidak? Terpulanglah.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...