Translate

Saturday, October 29, 2016

Belajar

Adik fokus dengan tujuannya. Keseronokannya hanya tercapai apabila menyepahkan permainan yang dibina oleh abang atau meruntuhkannya. Itu keseronokan atau tahap pemikirannya dalam umur sebegini.
     Dia meruntuhkan apa-apa yang telah dibina dan menyepahkan apa-apa yang telah dikemas. Dia sedang belajar sebenarnya dan segelintir orang dewasa hanya nampak anak-anak suka menyepahkan barang. Ada masanya juga itu satu taktik yang baik untuk menarik perhatian ayah yang ralit dengan telefon pintar.
     Sewaktu abang bermain menyusun permainan di atas meja, berkali-kali dia naik ke atas meja dan berkali-kali emak mengangkatnya ke bawah kerana tujuan untuk bermain mereka berbeza. Abang tidak seronok adik berada di situ kerana tangannya menarik-narik permainan yang disusun abang.
    Apabila abang tidur, adik datang semula ke meja untuk memunggah permainan yang telah disusun oleh abang mengikut imaginasinya. Dia menumbangkan askar-askar dan mencabut kipas helikopter. Kemudian, dia mencuba memasang kembali kipas helikopter. Selepas tidak berjaya, barulah dia menyuruh ayah memasang kembali kipas helikopter. Banyak perkara yang sedang dipelajarinya.
     Anak-anak memang begitu. Mereka tidak mudah hilang fokus atau lebih tepat -fokus dengan matlamat. Walaupun emak memasang siaran kartun untuknya, itu tidak mengganggu fokusnya.
     Tujuannya tercapai setelah abang yang keletihan tertidur di atas sofa.

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...