Translate

Saturday, September 10, 2016

Manggis

Pagi ini sudah tidak kedengaran salakan anjing. Yang kedengaran Si Jalak bersahut-sahutan berkokok. Begitu juga Cik Murai yang sangat peramah tiadanya henti-henti berkicau.
    Ayah mendukung angah ke belakang rumah. Manggis  begitu lebat tahun ini. Tahun sebelumnya lebat buahnya tetapi isinya tidak boleh dimakan. Buah-buah berkehitaman di bawah pokok.
      Ayah meletakkan angah di atas kayu yang disusun seperti pangkin. Ayah mencapai manggis dengan tangan. Kemudian, ayah menjolok manggis dengan galah.
     Opah berada di dapur. Dapur setentang dengan pokok manggis. Opah menyuruh ayah menggegarkan dahan manggis dengan menarik menggunakan penyangkuk pada galah. Sebelum itu, ayah  memepah dahan tetapi tidak ada yang gugur.
       Angah sudah berkali- kali menyuruh ayah membasuh kakinya yang terpijak tahi ayam yang ada di atas pangkin.
      Keunikan buah manggis yang perlu anak-anak ayah tahu ialah di bahagian bawah buah manggis menunjukkan bilangan isi di dalam buah manggis. Sebab itu waktu ayah kecil, ayah kira dahulu isinya, baru dimakan ayah isinya.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...