Translate

Monday, August 22, 2016

Bendera

Ketika ini ayah dan emak sedang menonton Majalah 3. Leftenan Komander (B)TLDM Mohd Sharif Kalam merupakan insan yang menaikkan bendera Malaysia buat kali pertama pada tanggal 31 Ogos 1957.
    Along sudah tidur. Angah memakai topeng ultraman. Adik sedang menghisap botol sambil melihat abang. Masuk sahaja bulan Ogos, ayah akan teringat atuk. Atuk selalu menyuruh ayah memasang bendera kecil pada kereta. Ayah selalu cakap, tidak memasang bendera, tidak semestinya tidak mempunyai semangat patriotik.
     Sebenarnya, cakap atuk memang betul. Kita patut bangga dengan bendera kita. Itu menunjukkan kita sayang kepada negara kita. Dalam mana-mana filem Hollywood, mesti ada ditunjukkan bendera USA berkibar. Bangganya mereka dengan bendera USA. Akhirnya, ayah melekatkan bendera Malaysia pada bahagian atas cermin hadapan kereta.
    Marilah bersama-sama kita kibarkan atau lekatkan bendera pada kereta sebagai tanda sayang kita kepada tanah tumpah negara, Malaysia.

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...