Translate

Friday, July 29, 2016

Terima kasih

Lega. Lega ayah apabila semua anak tidur. Ayah sambung menulis.Banyak pula idea malam ini. Siap mengarang ayah pun tidur. Lebih kurang pukul tiga pagi adik menangis. Ayah tepuk-tepuk dia tetap menangis. Kemudian, adik diangkat ayah ke dalam buaian. Juga tetap menangis. Adik dibaringkan ke atas tilam kembali dan masih menangis.         Dia bangun lalu ke bilik mencari emak. Tangisannya masih kedengaran.  Ayah membiarkannya di situ. Tangisannya masih berpanjangan.   Ayah melangkah ke bilik dan menggendongnya ke ruang tamu.
      Ayah mula mati kutu. Ayah pun mencapai minyak gamat. Ayah menyapu di perut, di belakang dan di belakang kakinya. Masih tidak berjaya mendiamkannya. Ayah mendukungnya dan bergerak ke kiri dan bergerak kanan. Tangan ayah mula berasa lenguh. Ayah duduk di atas sofa. Tangisannya kuat semula. Ayah berdiri lagi dan bergoyang ke kiri ke kanan.       Akhirnya, tangisan semakin lemah. Ayah duduk dan kemudian baring. Adik pusing ke kiri dan ke kanan. Dia mengambil  botol susu dan menghisap susu kembali. Dia pun tidur.
Begitulah emak setiap malam ditemani tangisan anak dan dengkuran ayah sebelum ini.
Hanya satu malam, ayah hampir mengangkat bendera putih.

Terima kasih opah yang menjaga ayah.
Terima kasih emak yang menjaga anak-anak.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...