Translate

Sunday, July 17, 2016

Satu, dua dan tiga

Kali ini ayah tukar tempat letak kad 'touch n go'. Ayah dah ubah tempat. Sampai di tol, ayah pula kelam- kabut cari kad, nasib baik jumpa.
   Nak sampai ke Temerloh agak lama juga. Along dah minta telefon bimbit. Dia mahu main 'games'. Jadi, ayah memulakan satu permainan yang selalu dimainkan sewaktu budak-budak ketika dahulu. Along  ambil nombor satu. Angah ambil nombor dua. Ayah nombor tiga.
     Cara permainannya ialah kenderaan yang memintas kereta ayah atau ayah yang memotong kenderaan lain akan dihitung mengikut giliran nombor. Kenderaan yang bertentangan arah tidak dikira dalam permainan.
       Kereta pertama yang memotong kereta ayah dengan laju ialah Honda City. Jadi, itu kereta nombor satu. Kereta itu kereta along. Kereta nombor  dua ialah Hyundai. Jadi, itu kereta angah. Kereta nombor tiga yang memintas kereta ayah ialah Myvi. Jadi, itu kereta ayah.
       Begitulah seterusnya. Selepas nombor tiga, diulang kembali dengan nombor satu. Ada yang dapat bas. Ada yang dapat lori. Apabila tiada kenderaan yang memotong atau kenderaan yang diingin dipotong, ayah menyatakan bahawa kereta along sakit perut kena pergi hospital dan sebab itu lambat sampai. Kemudian, kami pakat ketawa. Riuh rendah kereta sambil masing-masing tertunggu-tunggu kenderaan yang akan menjadi milik masing-masing berdasarkan kiraan nombor.
      Ayah tahu permainan ini bertahan tidak lama. Paling lama setengah jam. Kemudian, along dan angah kembali bosan dan mahu main 'games'. Ayah kembali memikirkan permainan yang lebih menarik tanpa mengganggu fokus ayah untuk memandu.
       Ayah singgah di stesen minyak untuk mencari kopi. Tidak ada lagi kopi percuma seperti raya keempat.

12Syawal

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...