Translate

Friday, July 15, 2016

Pesan Raya

Belum pun sempat ayah tukar baju balik dari kerja, sulung dah melaung panggil ayah. Ayah di dalam tandas. Katanya tiga orang perempuan datang. "Jurujual ke?,"
ayah mula meneka. Ayah selak langsir. Tak nampak siapa-siapa.
   Ayah bergerak ke ruang tamu. Dari dalam rumah, ayah nampak tiga budak perempuan di tepi pintu pagar luar rumah. Oh, datang beraya rupanya!
   Cerita ayah, sewaktu ayah kecil, raya cukup meriah. Di jalan-jalan, dipenuhi  anak-anak yang berbaju warna-warni. Sebelum pergi bertandang, opah dah pesan siap-siap. Sampai rumah orang, bagi salam tiga kali. Kalau orang tak jawab, pergi rumah orang lain. Pergi beraya tujuan utama bukan duit raya. Tujuan utama nak bermaaf-maafan dan berkenal-kenalan.  "Tak buat salah pun kena minta maaf ke opah ?"
"Kadang-kadang kita buat salah tanpa kita sedar. Kita nampak orang kita tak  kenal, kita mengata dia gemuk, hitam, selekeh dan sebagainya. Jadi, inilah waktu yang sesuai untuk meminta maaf dengan semua orang. Tak rugi pun minta maaf."
    Paling penting, lalu depan orang tua tundukkan sedikit badan tanda hormat.
Kita kena hormat orang yang lebih tua, mereka macam emak ayah kita juga. Satu hari nanti kita juga akan tua.
    Kata ayah, waktu itu, duit raya hanyalah sepuluh sen atau dua puluh sen, lima puluh sen pun sudah dikira banyak. Pesan opah lagi, kalau orang tak bagi duit raya atau dapat duit raya  sedikit, jangan mengata, janganlah marah. Tak semua orang banyak duit. Dapat makan kuih raya pun dah dikira cukup baik dan perlu bersyukur. Ingat balik tujuan utama, raya untuk bermaaf-maafan dan berkenal-kenalan.
    Awak anak siapa? Awak cucu siapa? Eh,ayah awak kawan baik pak cik. Eh, emak awak kawan baik mak cik. Itu antara soalan dan jawapan setiap kali beraya. Itu yang membuatkan raya seronok kerana kita dapat kenal kawan-kawan emak ayah dan mereka juga seronok dapat berjumpa anak-anak kawan mereka.

#seronoknyaraya#
#meriahkanraya#

11Syawal
  

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...