Translate

Sunday, July 31, 2016

Penghujung

Meriah. Itulah perkataan yang sesuai untuk menggambarkan keadaan di rumah terbuka raya Aidilfitri. Aidilfitri sudah berada di penghujung.
    Sewaktu Aidilfitri, kita pergi dari satu rumah ke satu beraya. Kita dapat berjumpa saudara mara dan rakan taulan. Pelbagai cerita terkini atau kenangan lampau kembali dikisahkan semula. Kemeriahan itulah yang kita nanti-nantikan di samping pelbagai juadah tradisional dan juadah moden.
    Apabila ke rumah terbuka anak-anak ayah cukup suka merasa pelbagai makanan. Ayah dan emak pula bergilir makan kerana menjaga adik dan dalam masa yang sama, berborak-borak dengan teman lama atau yang baharu ditemui. Apa-apa pun, ayah dan emak berterima kasih kepada rakan-rakan yang menjemput kami.
       Emak pasti mengingati penghujung Syawal ini kerana dia beraya dengan tangan yang masih ada 'drip' ( ayah tidak tahu istilah sebenar -jarum yang disuntik berhampiran  pergelangan tangan untuk memasukkan air) dan ayah perlu menghantarnya ke hospital kembali.
      Anak-anak pula apabila balik dari rumah terbuka, mereka cukup-cukup keletihan.

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...