Translate

Friday, July 15, 2016

Panjat Pokok

Sewaktu di kampung dahulu, ayah suka panjat pokok. Semua pokok ayah panjat. Pokok rambutan, pokok manggis, pokok jambu batu kampung, pokok cempedak semua ada di keliling rumah dan di sekitar kampung.
   Paling ayah tak lupa, dua kali ayah jatuh pokok. Pokok duku dahannya agak rapuh. Baru sahaja ayah mencapai dahan yang kedua, dahan itu patah dan ayah jatuh terduduk di tanah. Boleh tahan juga rasa sakitnya.
   Pada kali kedua, ayah memanjat pokok jambu kampung yang agak tinggi. Dahannya mengatasi bumbung rumah dan ayah boleh berjalan di atas bumbung dengan meniti melalui dahan itu. Dahan pokok jambu batu kampung liat dan kuat. Tidak serapuh dahan duku. Cuma perlu berhati-hati apabila dahannya ditimpa hujan, dahannya menjadi licin.
   Entah  macam mana pada satu hari, ayah tergelincir sewaktu memijak dahan. Ayah jatuh  menggelongsor kerana keadaan bumbung yang agak curam.  Lumut hijau yang tumbuh juga menyebabkan bumbung menjadi licin.
Perasaan cemas dan takut tidak terungkap.Mujur  ada dahan pokok yang melintang. Ayah tersangkut di situ. Jika tidak ayah jatuh ke bawah dari atas pokok.
    Anak-anak ayah duduk di bandar. Tidak ada pokok besar untuk dipanjat. Akhirnya, ayah dapat 'lepas gian' panjat pokok. Ayah dan anak-anak jumpa tempat ini di Kampung Cempaka. Letaknya di hujung jalan berhampiran Cempaka Resort.
   Apa-apa pun anak-anak ayah kena ingat, jika sudah di tempat tinggi, kena bersedia untuk jatuh. Jika takut jatuh, kenalah berlatih dan terus berlatih serta bersedia dengan apa-apa yang perlu supaya tidak jatuh. Jika jatuh pun, anak-anak ayah mampu bangkit kembali.

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...