Translate

Saturday, July 23, 2016

Minyak

Jari  ayah kena minyak panas. Sakitnya boleh tahan. Ayah tak tahu sangat fasal perubatan. Mula-mula ayah buka paip, biar air membasahi jari-jari ayah. Setelah beberapa minit, sakitnya masih berasa.
    Kemudian , ayah tuang kicap (masa kecil biasa buat macam tu)di atas jari ayah. Panasnya tetap berterusan. Ayah membasuh tangan ayah. Ayah mencapai minyak gamat berhampiran tingkap. Ayah melumurkan tangan ayah dengan minyak gamat.
     Ayah ke depan, meniarap di atas sofa. Anak ayah mahu makan tempura. Ayah cakap tangan masih sakit. Tiba-tiba ayah menjerit. Adik yang memanjat di atas belakang ayah telah menggigit ayah yang hanya berpelikat. Hilang rasa sakit pada jari ayah. Rasa sakit sudah lari ke tempat yang digigit adik.
    Mungkin betul yang dibaca ayah. Sakit digigit adik lebih sakit daripada sakit kena minyak panas pada waktu itu. Fokus ayah sudah lari kepada sakit digigit.
    Ayah bangkit, kemudian ke dapur kembali menyalakan api. Ayah cuba untuk mengalihkan rasa sakit dengan buat kerja kembali.
   Sekarang? Kulit jari ayah sudah menggelembung. Emak cakap lain kali kalau terkena minyak panas, sapu dengan marjerin segera. Ayah tengah menaip. Buat perkara yang diminati ayah. Ayah dapat melupakan sakit yang sesekejap terasa.
   

No comments:

Salam Aidilfitri

"Benda yang kecil dan tak penting untuk kita, adalah segalanya untuk orang lain," inilah kata-katanya yang menceritakan segala-gal...