Translate

Friday, July 22, 2016

Main

Kata pakar, pada waktu malam sebelum tidur, rancang kerja dan senaraikan perkara yang perlu diselesaikan pada esok hari. Apabila kita tidur, minda separa sedar kita akan bekerja sepanjang malam sewaktu kita tidur. Insya-Allah kita akan bangun dengan idea dan wawasan yang hebat. Itu yang ayah baca dalam buku Eat That Frog, karya Brian Tracy.
    Sudah agak lama ayah tidak menyertai anak-anak ayah bermain. Jadi,  malam tadi sebelum ayah tidur; ayah bermain-main dengan anak ayah. Ayah dan anak-anak ayah ralit main lawan-lawan robot. Malam ini anak ayah gembira sebelum tidur kerana dapat bermain dan tidur pun sambil memegang robot.
   Pagi ini, anak ayah bangun dengan gembira. Ayah hulur berus gigi kepada anak ayah yang hampir empat tahun. Dia ambil lalu menggosok gigi. Sudah tiga empat hari dia tidak mahu menggosok gigi dan perlu dipaksa. Mungkin kegembiraannya malam tadi mempengaruhinya pagi  ini.
   Ayah perasan apabila waktu malam, jika dia bergaduh dengan abang atau  dia tidak gembira sebelum tidur, biasanya dia akan mengigau atau menangis waktu tidur.Waktu pagi jenuh juga ayah  kena melayan kerenahnya.
    Ayah pun kadang-kadang sebelum tidur fikir sesuatu perkara dan apabila bangun pagi, perkara itu datang semula bermain-main dalam kepala ayah.
   Jom fikir yang hebat-hebat sebelum tidur.  Moga pagi kita lebih bersemangat,Insya-Allah.

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...