Translate

Monday, July 18, 2016

Macam Ayah

Pagi ini ayah sedar lewat sedikit. Pagi ini juga anak ayah 'buat perangai'. Anak ayah meragam. Ya, mungkin 'meragam' juga sesuai menggantikan 'mengamuk'.
   Anak ayah yang ketiga kena penyakit kaki tangan dan mulut (HFMD). Mujur ada atuk dan opah. Ayah minta tolong opah  jaga adik  kerana pesakit HFMD ini perlu dikuarantin dan mudah berjangkit.
    Apabila si abang tengok atuk dan nenek ada di rumah menjaga adik, dia mula 'buat perangai' sebab dia tahu ada orang di rumah. Maklumlah cuti dua hari baru habis.
     Ayah juga 'buat perangai'. Ayah sudah lambat. Ayah mula naik angin dan marah emak. Emak cakap emak pun akan lambat juga ke tempat kerja apabila masing-masing 'buat perangai'.
      Akhirnya, ayah akui ayah selalu kurang sabar. Ayah meminta maaf kepada emak. Ayah juga meminta maaf kepada atuk dan opah kerana terpaksa  jaga cucu. Ayah kena sabar layan anak-anak yang kerenahnya macam ayah waktu kecil dahulu kata opah. Ayah hanya tersengih.

Terima kasih emak dan abah.
Terima kasih sayang.

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...