Translate

Tuesday, July 19, 2016

Gesel

Jarang sekali melihat ayah menggosok-gosok kepala kucing kucing atau bermain-main dengan dagu kucing. Kucing pula yang rajin datang menggesel-gesel kepala dan badannya pada kaki ayah.
   Jika ayah balik kerja atau membuka pintu rumah, pasti kucing buat begitu kepada ayah. Kadang-kadang ayah tengok dalam mangkuk ada lagi makanan. Ayah ingat dia mahu lagi makanan. Mungkin dia pun macam sesetengah orang juga, geli mahu makan makanan sisa orang lain. Padahal yang makan makanan itu adik-beradiknya juga.  "Mungkinkah makanan itu sudah masuk angin?,"fikir ayah lagi. Apabila dituang makanan baru,barulah kucing tadi datang makan. Namun ada masanya tidak dipedulinya dan masih mahu menggesel-gesel.
    Ayah pun melayari internet. Dalam internet menyatakan bahawa kucing suka menggesel-gesel pada kaki ayah sebab kucing tu sudah anggap  ayah sebahagian daripada hidupnya. Kucing ada bau yang unik dan dia buat tanda pada ayah dengan cara yang begitu. Kira-kiranya ayah sudah menjadi miliknya. Dia meletakkan baunya juga di merata-rata tempat untuk menanda kawasan.
   Ayah  berasa lega sebab dia datang hanya menggesel-menggesel dan bukannya  menggunakan cara yang biasa iaitu angkat sebelah kaki dan memancutkan air seninya  pada kaki  ayah.

Kucing oh kucing!

No comments:

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...